Aamuharjoittelun etuja

Aamuharjoittelusta ja sen hyödyistä on tehty monia tutkimuksia ja yksi niistä esitellään Tom Rathin kirjoittamassa kirjassa Eat move sleep. Siinä kerrotaan muun muassa, että tunnin mittainen aamulla tehty dynaaminen harjoitus, tuo sinulle päivään energiaa niin, että sen vaikutus on jopa kaksitoista tuntia. Tämä taas johtuu siitä, että keho on vastaanottavaisempi harjoitukselle kun kehon ja mielen häiriötekijöitä ei ole vielä aamusta ehkä ollut.

Positiivisen vaikutuksen lisäksi aamuharjoittelu parantaa selvästi keskittymis- ja päättelykykyä sekä alentaa verenpainetta. Tutkimusten mukaan aamuharjoittelu parantaa myös unen laatua huomattavasti enemmän kuin iltapäivällä tai illalla tehty harjoitus.

Sen lisäksi, että aamuharjoitus tuo sinulle päivään energiaa, joogaharjoitus tuo hengityksen ja liikkeen yhdistämisen avulla runsaasti myös muita hyötyjä. Liikkuvuuden, tasapainon ja voiman kehittämisen lisäksi jooga rauhoittaa ja tasapainottaa mieltä sekä parantaa ryhtiä ja opettaa hengittämään oikein. Jooga auttaa myös rentoutumaan ja parantaa mielialaa sekä pidentää jopa elinikää ja vähentää stressiä. Tutkimusten mukaan joogaharjoitus lisää kehossamme myös serotoniinin eritystä. Tämä hormoni vastaa siitä, että tunnemme itsemme iloiseksi. Jooga onkin todella monella tavalla keholle ja mielelle hyödyksi ja sen avulla voi saavuttaa kokonaisvaltaisen hyvän olon tunteen lisäksi myös entistä tasapainoisemman olon.

- Kirsi Kankaanpää, joogaohjaaja